The Travelling Generation is een community en we hebben dan ook niets liever dan dat fervente reizigers ons bestoken met info. Het gezin Leroy-Matthyssens net terug van een leuke familietrip naar Namibië wou gerust enkele ervaringen met ons delen. Ann-Sophie Leroy, hield nauwgezet een reisdagboek bij van hun ‘Namibia Explorer’ trip met Connections.

DAG 1
Koers richting Otjiwarongo

Een vlucht met Qatar Airways met tussenstop in Doha bracht het gezin naar Windhoek. “Daar werden we opgevangen door de vriendelijke Ludovic, die ons kort wegwijs maakte in de planning en de praktische zaken regelde. We kozen ter plekke voor een Toyota 4×4, een must op de Namibische wegen. Nog een klein aandachtspuntje: ze rijden er links. Vervolgens zette we koers richting Otjiwarongo, een goede 290km rijden. Reken maar op een 4-tal uurtjes rijden. De eerste nacht brachten we door in het C’est Si bon hotel, waar we ons te goed deden aan Kudu en Oryx. Iets wat wel wel meer zouden eten tijdens onze roadtrip door Namibië.”

DAG 2
Tijd voor wild

“Vandaag stond het Etosha National Park op de agenda. Toch weer goed voor zo’n 330km bollen. We besloten na aankomst nog een uurtje of 4 met de wagen het park te doorkruisen, een verstandige beslissing. Zebra’s, giraffen, olifanten, springbokken, neushoorns en een luipaard, waren maar enkele van de dieren die we al wisten te spotten. Voldaan kwamen we aan in de Mushara Lodge, sowieso een prachtig verblijf. Afsluiten deden we met een verfijnde barbecue.”

DAG 3
Terug het park in

“Een heerlijk ontbijtje, lunchpakketje mee en hop terug het park in. Olifanten, zebra’s, impala’s en nog heel wat meer dieren super dichtbij, geweldig! Een lunchpakketje oppeuzelen tussen de wilde dieren en met zicht op een prachtig landschap, het is eens wat anders. Na een diervolle dag kwamen we aan in het Etosha Safari Camp. Ons stekje de komende 2 nachten. Een cocktail, een barbecue en een live bandje, er zijn slechtere plekken om te verblijven. Vervolgens vroeg onder de wol, want morgen start de dag al heel vroeg.”

DAG 4
Een leeuwin en 3 welpjes

“Onze extra dag in het park werpt zijn vruchten af. Niet alleen zien we op een gegeven moment nog enkele giraffen staan, ze zijn vergezeld van een leeuwin met 3 welpjes. Ze staan wel héél dichtbij en we kunnen ze met de hele familie goed bewonderen. Alleen dit maakt de extra dag al de moeite waard.”

DAG 5
De weg op naar Twyfelfontein

Vandaag gaan we terug de baan op, om ongeveer 290 km verder in Twyfelfontein aan te komen. Op een zo goed als verlaten weg genieten we van het landschap. Daarbij passeren we het Petrified Forest, een nationaal park en bekijken we de versteende bomen, die hier al eeuwen staan; Cool! Vervolgens rijden we ook nog langs de Burnt Mountain en de Organ Pipes. Tijd voor een tussenstop! Met een gids bekijken we eeuwenoude rotsgraveringen die hier nog door de bushmen, de eerste bewoners van Afrika zijn aangebracht. Het vergt een stevige beklimming, maar indrukwekkend is het wel. We verblijven in prachtige tenten en genieten van een fantastische zonsondergang.”

DAG 6
Zeehonden in Namibië

“Na het ontbijt treuzelen we niet, we hebben nog 340 km naar Swakopmund voor de boeg. Onderweg passeren we de Brandberg (de hoogste berg van Namibië), Henties Bay en slagen we af naar Cape’s Cross. Daar spotten we een kolonie zeehonden. Blijkbaar heeft Namibië meer zeehonden dan inwoners. Swakopmund is mistig en koud, houd hier rekening mee. Hier verblijven we in Meike’s Guesthouse. Daar besluiten we trouwens een ‘folieke’ te boeken, een vlucht van 60 minuten met een klein vliegtuigje. Eten doen we hier trouwens in The Thug, vlak aan de oceaan. Het is een boot die omgetoverd werd tot een restaurant. Heerlijk gegeten trouwens.”

DAG 7
Boottocht

“Vandaag trekken we het water op. Een boottocht op Walvis Bay, waar er al onmiddellijk een zeehond aan boord springt en 2 pelikanen. Nee, schuw zijn de beestjes niet. Meer nog, ze bijten af en toe in onze benen. Onderweg zien we zeehonden, dolfijnen, flamingo’s en pelikanen. Lunchen doen we aan boord met oesters en cava, niet verkeerd! We ontmoeten aan boord een aantal leuke mensen en vernemen dat we ‘s avonds met zijn allen gaan eten in The Jetty. Een aanrader in dat restaurant? Zonder twijfel de Sirloin steak!”

DAG 8
Op naar Sesriem

“362 km naar Sesriem het is wat. Onderweg passeerden we Solitaire, een tussenstop waard. Je vindt er een klein bakkerijtje met overheerlijke cakes en brood. Proviant voor als je Kuiseb Canyon en Namib Naukluft Reserve passeert. Houd er rekening mee dat het een stevige rit is. Aangekomen bij het tentenkamp zijn we bovendien wat ontgoocheld. Het is er koud en we vinden de tenten niet geweldig, maar ach … We zetten er ons wel over.”

DAG 9
De Sossusvalei

“Het pikt wanneer de wekker om 04u30 afloopt. Sneller dan verwacht komen we echter bij de Sossusvlei Lodge aan. Een prachtig, chique verblijf. Quasi onmiddellijk trekken we de vallei in. Warm aankleden is de boodschap. Aan de befaamde Dune45 maken we een tussenstop en schieten we prachtige beelden. Ook Dead Valley, heerlijk mysterieus, is meer dan de moeite waard.

Het leukste? Een bezoek aan een cheetah farm welke mede onderhouden wordt door het Neuras Estate, waar we verblijven. 7 cheetas worden hier verzorgd en dat is een unieke belevenis. “We mogen ze mee voederen en staan er op 1 meter afstand van. We worden werkelijk overdonderd door deze prachtige dieren.” Achteraf bleek het verblijf in Neuras dan toch een voltreffer te zijn.

DAG 10
Terug naar Windhoek

“Vandaag staat er toch weer 350 km op het programma. Logeren doen we in Windhoek in het Ti Melen Guesthouse, een prachtige B&B. Eten? Joe’s Beerhouse niet twijfelen en neem er gerust de Namib Bushfire, een mix van oryx, springbok en kudu. Een lokaal biertje erbij en genieten maar.”

DAG 11
De laatste dag

De boeking van de Heja Lodge blijkt niet correct doorgegeven, maar dat kan de pret niet drukken. We gaan nog met de open jeep het dierenpark in. Neushoorns, stokstaartjes en ga zo maar door, een prachtige afsluiter. Daarna zetten we koers richting luchthaven en laten we de ‘gravel roads’ achter ons. Het einde van een once-in-a-lifetime experience en een prachtige gezinsvakantie.”

Met Connections naar Namibië

Zelf deze onvergetelijke reis meemaken? Hier vind je alle info of spring binnen in je vertrouwde travel shopç